Squirt Lube

Squirt lube bestaat o.a. uit verschillende soorten wax die zijn verwerkt in een emulsie; dit heeft het voordeel dat er een uitzonderlijke hoog percentage wax in zit. 
Na het aanbrengen dringt de vloeistof door tot in de openingen tussen de binnenste pinnetjes,rolletjes en plaatjes van de ketting. Het water verdampt langzaam en de wax laat een laagje achter dat water-, zand- en vuilafstotend is (olie / teflon trekt juist vuil aan!). 
De ketting blijft dus schoon en loopt soepel, waardoor er aanzienlijk minder sprake is van slijtage aan de onderdelen van de aandrijftrein. 

Een paar goede gebruikerstips

De 1e keer aanbrengen
  1. Ontvet je ketting** , cassette, voortandwielen en derailleurwieltjes zo grondig mogelijk zodat alle olie verwijderd wordt. Liefst 2x met ontvetter en daarna met zeepwater.  [**Indien je een nieuwe ketting hebt die al met Squirt lube is voorgesmeerd hoef je NIET te ontvetten!]
  2. Daarna de ketting laten drogen en de eerste keer met intervallen van 3 uur een drietal laagjes aanbrengen die je telkens laat drogen alvorens je de volgende aanbrengt.
  3. Hierna voor of na de rit smeren indien nodig (onder droge omstandigheden kun je wel 600 km. rijden zonder bij te smeren).

Na een erg vuile modderrit fiets en ketting met sterk verdund zeepwater wassen en weer 3 laagjes aanbrengen zoals hierboven beschreven.

LET OP: De ketting moet altijd droog zijn voordat je deze smeert en voordat je weer gaat fietsen.

LET OP: Verwijder de overtollige wax niet! Hoe meer wax op je aandrijftrein, hoe beter.

Waxopbouw

Na een tijdje verschijnen kleine brokjes wax tussen de openingen van de ketting; dat betekent dat er genoeg wax-opbouw is. Vanaf dat moment kan je aandrijftrein urenlange pletsbuien, modder en slijk aan.  Niet vergeten: je aandrijftrein nooit meer ontvetten!

Je zult zien dat zich wat vuil op de derailleurwieltjes, de voortandwielen en het kransje van de cassette gaat ophopen. Dit is een goed teken; Squirt lube heeft het vuil dus uit je ketting verwijderd! In tegenstelling tot andere smeermiddelen heeft het geen schurende werking op je onderdelen. Je kunt dit laten zitten of even afborstelen.

Tijdens nat weer kan er wat roestvorming optreden, aangezien Squirt lube geen alles bedekkende spray is. Deze roest is echter een onschuldig, oppervlakkig laagje. Je kunt dit voorkomen door je ketting na een natte winterrit meteen te drogen en te smeren of door je aandrijftrein na de rit even af te vegen met een doekje dat je permanent in een bakje met Squirt lube gedrenkt houdt.

Vorst tijdens de rit

Bij vorst  (langer dan 24 uur onder – 5° C ) kan de wax wat dikker worden, maar behoudt die voor de volle 100 % zijn smerende werking. Je flesje vorstvrij bewaren is dus wel aan te raden, omdat de dikkere emulsie lastiger op de ketting aan te brengen is.